Veel gestelde vragen

Wat is een mondhygiënist?

Een mondhygiënist is een op HBO-niveau opgeleide paramedicus, werkzaam binnen de mondzorg. Het beroep is geregeld in de Wet op de beroepen in de Individuele Gezondheidszorg. De wet BIG is een kwaliteitswet en heeft tot doel de kwaliteit van de beroepsuitoefening te bevorderen en te bewaken.

Kan ik zonder verwijzing een afspraak bij de mondhygiënist maken?

Ja, voor een bezoek aan de mondhygiënist heeft geen verwijzing nodig van uw tandarts. U kunt dus rechtstreeks een afspraak bij ons maken voor een behandeling

Kan ik voor mijn kind ook een afspraak bij de mondhygiënist maken?

Dit kan zeker. Juist bij kinderen is het belangrijk het gebit gaaf en gezond te houden. Natuurlijk blijft het ook van belang de tandarts voor de halfjaarlijkse controle te bezoeken. Wij proberen met enthousiasme kinderen te motiveren om hun gebit schoon en gezond te houden! Behandeling van jeugd (tot 18 jaar) valt onder de basisverzekering en wordt meestal volledig vergoed door uw zorgverzekeraar.

Wanneer is een bezoek aan de mondhygiënist aan te raden?
  • het tandvlees bloedt bij het poetsen
  • tanden of kiezen los gaan staan
  • het tandvlees rood en gezwollen is en niet meer strak om de tanden of kiezen sluit
  • het tandvlees terugtrekt
  • er regelmatig gaatjes ontstaan
  • er vaak tandsteen of aanslag op het gebit ontstaat
  • er een vieze smaak of slechte adem aanwezig is
  • mondverzorging om wat voor reden dan ook een probleem is
Wat doet de mondhygiënist?

De mondhygiënist richt zich allereerst op het voorkomen van gaatjes in tanden en kiezen en op het voorkomen van tandvleesaandoeningen. Om u een indruk te geven van zijn werkzaamheden, hebben we de belangrijkste voor u op een rijtje gezet.

De mondhygiënist…

  • brengt uw mondsituatie in kaart, screent op tandheelkundige afwijkingen en stelt een passend behandelplan op
  • doet bacterieel onderzoek en maakt (in opdracht van de tandarts) röntgenfoto ’s
  • geeft uitgebreide voorlichting over het ontstaan van cariës, tandvleesaandoeningen en het effect van voedingsgewoonten, roken en afwijkend mondgedrag (zoals duimen) op het gebit
  • geeft voedingsvoorlichting om o.a. cariës en erosie te stoppen en voorkomen
    reinigt implantaten
  • informatie en advies geven over slechte adem (halitose)
  • geeft voorlichting en instructies over gebitsverzorging zoals het gebruik van tandenstokers, ragers en mondspoelmiddelen
  • verwijdert plaque, tandsteen en aanslag en maakt worteloppervlakken glad, zo nodig met behulp van verdoving
  • behandeld gevoelige tanden en kiezen
  • brengt gebitsbeschermende middelen aan, zoals fluoride
  • brengt een ‘laklaag’ op tanden en/of kiezen aan
  • polijst tanden kiezen en vullingen
  • kan uw gebit bleken
  • bepaalt samen met u hoe u uw gehele leven lang een gezonde mond kunt houden
Worden de kosten vergoed door mijn zorgverzekeraar?

Indien u aanvullend verzekerd bent voor tandheelkunde, wordt de behandeling door de mondhygiënst in de meeste gevallen geheel of gedeeltelijk vergoed (tot een bepaald bedrag per jaar). Exacte informatie hierover kunt u nalezen in uw polisvoorwaarden of navragen bij uw verzekeringsmaatschappij. Wij sluiten geen contracten af met verzekeraars, dit zou van invloed kunnen zijn op de vergoeding die u ontvangt. Ook deze informatie moet in uw polisvoorwaarden staan.

Hoe moet ik betalen?

Ongeveer 1 a 2 weken na de behandeling krijgt u een nota thuisgestuurd door Fa-med. Deze dient u zelf in te dienen bij uw zorgverzekeraar. Vanaf 1 juli 2011 worden de nota's direct gedeclareerd bij uw zorgverzekeraar. U ontvangt dan alleen nog een nota voor het bedrag waarvoor u niet verzekerd bent. Mochten uw gegevens niet volledig of juist bij ons in het systeem staan krijgt u de volledige nota thuisgestuurd.

Fa-med hanteert een betalingstermijn van 30 dagen. Een tijdige betaling voorkomt verhoging van uw nota. Heeft u vragen over uw nota of bent u niet in staat uw nota tijdig te betalen? Dan kunt u terecht op de website www.notavanfamed.nl. U kunt ook contact opnemen met Fa-med via telefoonnummer 0900 0885 (€ 0,15 per minuut). Dit nummer is op werkdagen bereikbaar van 08:00 tot 18:00 uur. Een nieuw origineel van uw nota kunt u opvragen via telefoonnummer 0900 0882 (€ 1,30 per gesprek).

Heeft u een klacht?

Het gebeurd gelukkig niet vaak, maar er kan wel eens iets misgaan. Bent u ontevreden over bepaalde zaken, of heeft u een klacht? Bespreek dit dan met de behandelend mondhygiënist. Komt u er samen niet uit, dan kunt u Kim Hulzentop over uw klacht aanspreken. Wij doen er alles aan om tot een goede oplossing te komen.

Mocht u nog steeds niet tevreden zijn, dan kunt u contact zoeken met de Landelijke Klachtencommissie Paramedici Eerste Lijn. Nederlands Paramedisch Instituut, Postbus 1161, 3800 BD Amersfoort, telefoon 033-4216189.

Heeft u een andere vraag?

Graag beantwoorden wij al uw vragen. U kunt ons hiervoor bellen 035-6400393 of mailen info@villadenta.nl.